Health Benefits of correct postureMange har sikkert blitt formanet om å sitte rett, og tenker lite over dette til vanlig. Så lenge man er ung, og aktiv, er det også få problemer med å sitte krumt og galt. Men man begynner å merke det når man blir eldre. De fleste vil få problemer med ryggen om de sitter krumt, etter at de har rundet tretti. Men man kan også få problemer andre steder. Kroppen henger som kjent sammen med seg selv, og problemer fra det ene stedet kan flytte seg til det andre.

Sittestillingen er også viktig for magen

Sittestilling og holdning påvirker ikke kun ryggen, men også slike ting som blodomløpet og fordøyelsen. De to henger meget tett sammen, og det er noe som mange vanligvis ikke tenker på, eller vet. Magen er et av de organene som er meget viktig for blodomløpet. Den næringen som man tar til seg fordeles nemlig gjennom blodet, til de forskjellige ytterpunktene i kroppen. Derfor går de fleste store blodårene også gjennom magen.

Om man sitter i en bøyd og krum stilling vil man hindre både fordøyelsen og blodomløpet. Derfor er det flere ting som er viktige. Om man arbeider fra en kontorstol, er det fornuftig å anta, at man sitter rundt fem til seks timer per dag. Om stolen eller bordet er for lave, noe som ofte er tilfellet, siden standardmøbler fortsatt holder en standard som er fra en tid da folk var langt lavere, sitter man ofte litt skjevt. De første varslene er smerter i skuldre og det neste er smerter i lumbago, den lavere ryggen. Men dette kan videre også føre til forstoppelse, sur mave og sure oppstøt, gjerne i kombinasjon med mange kopper kaffe.

I verste fall kan man hos eldre, gjerne når de sitter på do og trykker, at blodomløpet kuttes fullstendig av, og at de besvimer, eller avlider. Langsiktige botemiddel er ergonomisk korrekte arbeidsstasjoner, i kombinasjon med pauser fra sittingen, eller regelmessig trening.